Laos een land vol actie.

27 februari 2017 - Luang Prabang, Laos

Sabaidee!

Laos vloog voorbij! Zo'n gaaf land weer en zo anders als de vorige landen. We zijn begonnen in Don Det, 4000 Islands. Omringt door de Mekong rivier. Wat een uitzichten, en de sunrise verveeld me nog steeds niet! Ons eerste dagje verplaatsten we ons met een fietsje, vrijwillig hoor! Vond het zelfs super leuk. We fietsten in de brandende zon, zagen prachtige watervallen en hebben op de meest krakmikkige bruggetjes gelopen, super gaaf. De tweede dag zijn we op pad gegaan met een kayak. We kwamen bij de derde grootste waterval van de wereld. WOW! Oh en we hebben tussen de irrawadi dolfijnen gekayakt! Compleet kapot kwamen wij terug, de gids had ons uitgenodigd voor een local festival bij een tempel, dat wilden wij natuurlijk niet missen. Mooi om te zien dat het hele dorp zin heeft om naar het feest te gaan, de meeste oudere waren al dronken toen wij aankwamen. Er werd gedanst totdat een bepaalde man (soort comedian) op het podium kwam, binnen 2sec was de dansvloer leeg. Was hij weg dan was de dansvloer ook meteen gevuld. Dit gebeurde echt super vaak haha. Ja de 4000 Islands waren echt prachtig, en we sliepen er ook nog eens voor 2.40 per nacht!

In Laos is het ook heel gewoon om met kippen in een bus te zitten. Thankgod zitten ze wel vast. Stopt de bus dan komen er vet veel vrouwen de bus in met geroosterde kippen op een stokje en eieren op een stokje. Ik vind dit echt super goor, maar hier is het een locale lekkernij ofzo. Hier ga ik dus echt niet aan beginnen. De bus bracht ons in Thakhek waar we oude bekende tegen kwamen. Super leuk want met hen hebben we de loop gedaan. Dit is een rondje op de scooter door echt super mooie natuur, je gaat lekker de bergen in en je kan lekker scheuren. Onderweg stop je bij een aantal caves en meertjes. Wat ik echt niet had zien aankomen was dat ik zou gaan bbq'n en ontbijten met croissantjes in de bergen. Geluksmomentjes net zoals de bonfires. De vier dagen op de scooter waren echt heel erg tof, had pijn in mijn kont maar vond het ook zo vet.

Daarna door naar Vientiane, de hoofdstad. Mensen waren hier niet zo enthousiast over, snap ik weer niks van. Vond het een gezellig stadje met een fijne sfeer. Wat ik eerst niet wist is dat laos het meest gebombardeerde land ter wereld is. Negen jaar lang werden er elke 8 minuten bommen geworpen op Laos. En nu nog steeds zijn er super veel bommen nog niet ontploft, een gevaar voor de mensen van laos. Wij zijn bij een center geweest waar ze slachtoffers helpen met een beter leven en waar ze de bommen opsporen en onschadelijk maken. Pff maakte weer indruk hoor!

Volgende bestemming was Vang Vieng. Er zijn echt maar twee woorden nodig om dit stadje te omschrijven: Free Whisky! Elke avond van 7pm tot 10pm. Vond het al niet te zuipen maar wordt er nu misselijk van als ik er aan denk haha. Verder staat het bekend om het tuben. Met een band in de rivier, waar uiteraard weer free whisky word gedronken, en zo ga je naar verschillende barretjes toe. Die free whisky maakt vrienden dus dit hebben we met een grote groep gedaan, super gezellig! Na vier avonden free whisky was ik het wel zat haha dus door naar Luang Prabang, lekker een beetje bijkomen en een beetje bowlen haha. Hier mogen de barretjes niet langer dan 11pm open zijn daarna gaat iedereen bowlen. Oh en ze hebben hier een super leuke nightmarket, het is dat ik voorlopig nog niet naar huis kom maar anders was ik daar even flink los gegaan haha. Oke die olifanten handpop die schreeuwde echt mijn naam, die kon ik niet laten liggen..

Oke en dan nu echt het vetste van laos! De gibbonexperience. Wij hebben het twee dagen gedaan! Eerst een wandeling van twee uur die dit x mij niet snel genoeg kon gaan want ik wou van die zipline af! Oh wat is dat genieten zeg! De langste zipline was 570 meter, je kon het einde niet zien! En de hoogste was 400 meter vanaf de grond gemeten. De bommen leken net stronkjes broccoli. De leukste keren waren als Nad en ik samen konden. Met zijn tweeën ging je nog harder. We overnachten in een treehouse waar je met een zipline in en uit moest komen. Super, naar de wc met een uitzicht! Ik heb hier zo genoten dat ik het niet erg vond om om 6.30 mijn bed uit te gaan zodat ik nog extra kom gaan ziplinen! Onze guide was ook echt hilarisch de eerste vraag aan mij was hoe oud ik was en of ik een vriendje had haha. Hij heeft ons savonds vermaakt met magic trucs and funny games. Ja dit was echt een goede afsluiter van Laos!

Diezelfde dag nog een nachtbus kunnen pakken terug naar Luang Prabang. Mooi joh we hadden gewoon een bed in de bus haha. Ik stap vandaag nog in zo'n zelfde bus naar Vietnam, ons visum is al geregeld: we mogen er drie maanden verblijven. Op zoek naar een job! Zin in!

Veel liefs uit Laos,

Dinise

1. Dinise Schimmel:
    En het filmpje erbij: https://vimeo.com/205744875
  2. Marrit:
    27 februari 2017
    weer super gaaf om te lezen!!! beetje jammer dat je langer weg wil blijven maar het is je gegunt . have fun!!
  3. Mary schimmel:
    27 februari 2017
    dit was echt een land voor jouw he !
  4. Yvette:
    27 februari 2017
    Dit pakt niemand je meer af Dien!!! Wat gaaf!!! Veel plezier in Vietnam. Erg benieuwd waar je terecht komt, en wat voor werk je gaat doen Xx
  5. Anja schimmel:
    27 februari 2017
    Super hoor wat jij allemaal mee maakt en je geniet wel zo te lezen echt gaaaaaaaffffffffffffff.
  6. Erica en Egbert Bekkering:
    27 februari 2017
    Hallo Dinise, wat maak jij toch een gave dingen mee en je schrijft zulke mooie verhalen, wij genieten er erg van. Nu ga je naar Vietnam wat een belevenis en daar ga je werken we zijn benieuwd wat je daar gaan doen. Nog heel veel plezier en geniet met volle teugen. Liefs van ons
  7. Corrie Krijt:
    27 februari 2017
    Hoi Dinise, wat weer een prachtig verhaal. Wat zul jij genieten zeg!!!!!Ben benieuwd wat je gaat doen in Vietnam.
    Ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Veel plezier!!!
  8. Opa en dienie:
    27 februari 2017
    hallo beste meid het was weer een heel mooi ver haal maar ji haalt verder geen gekke dingen aan want wij verlangen nu langzamer hand naar je terug komst nog even heel
    veel plezier en dan naar huis is dat goed. groetjes dienie en opa